My photo
kuala selangor, selangor, Malaysia
“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” [Imam Hasan Al-Basri]”

Sunday, December 26, 2010

ISLAM tapi TAK ISLAMIK??hmm

~gambar hiasan..~

Angka 20..tiada lagi tertangguh!

Sehebat Sultan Muhammad Al-Fateh?

Sebijak Salahuddin Al-Ayubi?

Setangkas serikandi Khaulah?

Pemilik dan penyambung rantai-rantai perjuangan Islam itu..

Andai ini jalanku,aku perlu kuat..

Dulu tidak pernah aku terfikir untuk memilih jalan ini sebagai jalan hidupku..

Sambungan kisah nota cinta seorang hamba,masih dalam pembikinan..tapi rasa berkobar-kobar nak post tentang perkara ni..insyaAllah

“PADA MU KU MEMOHON YA ALLAH..JAUHILAH AKU DARI BICARA MUNAFIQ..”

Pernah atau tidak kita terfikir(berfikir sejenak,sampai keluar awan bayangan..^_^),koreksi diri sepanjang hidup kita..(kalau saya,diberi peluang bernafas selama 19 tahun,7 bulan 9 hari,insyaAllah) bagaimana seseorang itu boleh konsisten(atau lebih islamik..ISTIQAMAH)dalam melaksanakan tugas mahupun ibadah??Tapp!!

Hmm…mungkin ada yang keluar dari bisikan hati selepas arahan berfikir sejenak tadi:

Orang pertama:

“Selama hidup aku,Aku rasa aku ni,kira ok lah..hmm..sembahyang cukup,tapi x lah sharp azan terus solat..huhu.Bab study pulak,biasa2 jer..orang belajar aku belajar.Orang couple aku pun couple,fuh,malu kot kalau xde bf/gf..nnt orang fikir aku xde siapa yang minat a.k.a laku..Ada kaitan ke dengan Islam apa yang aku buat selama ni?Islam tu bab2 ibadah je kan…Alamak,cetek pulak ilmu aku..”

~alahai Kassim..Kassim..

Orang kedua:

“Hmm..I x prnh pulak nk bermuhasabah ni,opps,pernah2..terlupa pulak..masa I kem pengawas time form3 dulu..ustaz yg conduct..muda lagi taw..handsome pulak tu..tp kalau x silap I, dah lama dah..isyh,xde masa lah I nk muhasabah or koreksi.apa tu koreksi?correction dalam bahasa melayu ker,opps sorry eh..I x biasa”

~koreksi tu sejenis jenama peti ais kot….~

Orang ketiga:

“hidup aku juz belajar jer..nk kejar dekan setiap sem..x pikir pulak nak dalami ilmu agama..entahlah..x dapat hidayah lagi kot..hmm..no komen”

~Hidayah??nama akak saya tu..Noor Hidayah Arof..

Orang keempat..(atau kamu atau kita,mudah-mudahan..^_^)

“Alhamdulillah..solat?perkara asas yang perlu aku jaga.Dari titik air wudhuk yang mengalir hinggalah salam terakhir aku di atas sejadah.Sepanjang aku hidup di dunia ni,aku cuba untuk memperbaharui kualiti ibadahku..namun..aku tahu,tahap keimanan ku x selamanya di paras yang selesa..Aku takut andai keimanan itu bukan milikku..perubahan diri itulah jarum detik waktuku”

~subhanallah..sejuk perut ibu mengandung…~

Ok…back to the real world..

Apa kunci mereka dalam tenang dan istiqamah dalam beramal..Perkara basic ialah keimanan..!Betul,betul..dan betul..keimanan adalah jarum yang berpusing dalam pusingan kehidupan kita.Bicara yang mudah,jam di dinding ataupun jam tangan(bukan guna nombor..jam yg ada 3 jarum..analogi rekaan,harap mudah difahami..insyaAllah)

Jam itu sendiri adalah satu medium untuk kita tahu sekarang pukul berapa.Betul x?Sangat2 penting!!Jam tu jugak kadang2 orang bagi hadiah untuk menghargai seseorang..Dekat jam tu ada 3 jarum kan..ada jarum jam,jarum saat dan juga jarum minit..kalau jarum-jarum ni x de,jam yang mahal tu pasti tiada fungsinya..dan si pemakai tu boleh menjadi susah bila dia tidak dapat menentukan waktu yang sebenarnya,boleh kena buang kerja..aduh padahnya..mungkin ada yang cakap:

“zaman sekarang kan dah canggih,handphone kan ada…”

Ok..terima kasih..pendapat anda diterima..itu hanyalah sekadar analogi.harap maklum..(cuba mengelak)x selamanya handphone kita tu kita boleh pegang,betul x?lagi bagus guna jam tangan..^_*~

3 jarum jam tu melambangkan Islam,Iman dan juga Ihsan.manakala jam itu sendiri ialah kehidupan kita.Hidup seseorang Muslim berpaksikan 3 perkara tu..Payah untuk kita lihat perjalanan hamba tanpa panduan asas dari Sang Pencipta...

Apa itu Islam,Iman dan juga Ihsan??anda di luar sana pasti sudah menemui jawapan..polex untuk anda..=)mungkin juga tidak..

Penutup bicara:

“Engkau menyembah Allah,seakan-akan engkau melihatNya,jika pun engkau tidak melihatNya,maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu”

Hadith Riwayat Bukhari,Abu Daud dan Nasa’i

*macam dah panjang sangat pulak menulis…takut cepat bosan pulak..bersambung untuk mencari ‘hilang’ itu..~

6 comments:

.:Diyana:. said...

inna solaati wa nusuki wa mahyaaya wamamati lillahi robbil 'aalameen.

"sesungguhnya Allah membeli daripada orang2 mukmin itu jiwa dan harta mereka dengan syurga"
*alamak, lupela surah ape.hehe.

areen wardah said...

hehe...syukran deen...=)

Nurul Afiqah Ariffin said...

“PADA MU KU MEMOHON YA ALLAH..JAUHILAH AKU DARI BICARA MUNAFIQ..”
sgt terasa..terima kasih sahabat

areen wardah said...

to afiqah:T_T...ketakutan kita pada bicara itu..pada Allah jua tempat bergantung..

sam_senpai said...

to ili:at taubah:111..kalo x silap...harap maklum..nway..polex2 up for this entry!

areen wardah said...

sumber:tulisan Said Hawwa
Attarbiyah Ruhiyah:menempuh perjalanan menuju cahaya Allah~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...