My photo
kuala selangor, selangor, Malaysia
“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” [Imam Hasan Al-Basri]”

Saturday, November 20, 2010

Berukhuwah kerana iman..

Sahih.Iman itu yang penting.Iman adalah kepercayaan di hati,penuh dengan kerahsiaan antara hamba dan Pencipta.Tanpa iman,ulama' mampu menjadi fasiq,tanpa iman,pemimpin mampu menjadi hina pada pandangan rakyat.Dengan iman juga,ahli maksiat mampu menjadi wali(banyak kisah yang mnceritakan sedemikian..ada bukti)Iman.Iman.Iman.Itulah yang mampu aku ucapkan saat ini.Gambaran awal ana dengan pentingnya sebuah keimanan itu.Dalam membina ikatan persahabatan,kekeluargaan,perkahwinan,mahupun hubungan dengan alam,iman itu adalah kayu ukurnya.Seseorang itu tidak akan lantang mengatakan dirinya beriman selagi belum diuji.Subhanallah..
Ada satu kisah yang ingin ana ceritakan khas untuk sahabat2 semua..:-)
Indahnya iman itu dalam mengarah seorang hamba Allah dalam meraih hiayahNya.InsyaAllah..

"sahabat,ana lihat nti macam biasa je dengan masalah nti ni?nti ok ke??"tanya Farah.
"Biasa??aasif sahabat,ana tidak faham.Boleh nti jelaskan??"
Farah menjelaskan,"Yela,ana tengok,si Sufian dan Muiez tu x habis2 nk kacau nti.Kadang2,bnda mcm tu boleh ganggu cinta kita pd Allah,x gitu??hati nti mcm mana??"
YaAllah,saat shbtku menyebut nama 2 org lelaki itu,jantungku rs mcm nk gugur.Fuh..shbt,wanita mana yg x risau bila diuji mcm tu.Demi mjga cinta ku pd Allah.Fitnah!aku xnk jd fitnah utk kaum Adam.
Dengan tenang,aku menjawab:
"insyaAllah..Allah ada bersma ana..ana yakin itu shbt.."terukir senyuman di bibirku.
"Wardati,ana bkn apa,ana cuma risaukn nti..mereka tu mcm x fhm2 dgn ketegasan kita.xtaw apa yg dorg fikirkn.ana kesian tgk nti sbnrnya."
Aku buntu.Kasihan?Kenapa?
"Yela..

bersambung...insyaAllah..

2 comments:

lady diyana said...

jika dilihat dari segi penulisan...ukhti menggunakan teknik penceritaan dari sudut pertama- yakni cerita seolah2 dilihat dan diceritakan dari pandangan watak utama dalam cerpen tersebut,bukannya cerita diceritakan secara penceritaan umum-tidak melalui sudut pandangan mana2 watak.

dari sudut psikologi, selalunya karya2 seni seseorang penulis cenderung yang berkaitan konflik2 dalam dirinya, melainkan penulis itu memanglah seorang pengkarya cerpen profesional. dan teknik penceritaan pertama ini jugga selalunya merujuk kepada konflik isu2 kehidupan penulis sendiri

ukht....I can read your mind lah :D
neway, bakat terpendam ni. keep it up ukht!

al-haura' maqsurah said...

konflik dlm diri????
hmmm...nice to know n nice to read..
^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...