My photo
kuala selangor, selangor, Malaysia
“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” [Imam Hasan Al-Basri]”

Sunday, November 21, 2010

satu nikmat..

Fuh.panasnya hari ni..
"ha,kamu ni dah kenapa??asal dengan tangan tu,kejap pegang surat khabar,kejap kipas2 tangan.mak suruh kamu goreng ayam tu,bukan jadi pemerhati tak rasmi.Anak-anak."
Ibu mengomel.Mak ni....
Ok...dah faham...rupanya dari tadi ibu memerhati gerak geri aku.Malunya.Nasib baik ibu xtaw apa yg ada dlm kepala aku..hehehe...:D
Aku terus menggoreng ayam tu dgn penuh khusyu'+istiqamah...Siap.Sedapnya..
wah...Ayam goreng!!(gaya2 upin ipin)

"mak...adik nak naik ye,ayam dh msk dah tu.nk siap2 g solat.dh nk maghrib ni"terukir senyuman di wajah.seronok msk sama2 dgn ibu.
"pergilah.baguslah kalau dh siap.kamu tu klu bersiap,mcm puteri raja.lama sgt..xpe2,mak pn dh siap msk jugak ni."
haiz...ada je yg terkena balik..huhu

berjln melangkah menuju bilik.wah...pns..pns..
tiba2 teringat seorg shbt muslimin prnh ckp time jelajah hutan kt matrix dulu,budak surau la katakan:
"xpe klu pns dkt dunia..dkt akhirat nnt lgi pns..."
iktibar..iktibar..betul3!

sampai bilik,gelap.
hmmm...
tiba-tiba...
tanganku digapai oleh seseorang.Lembut.Penuh kasih syg...
tapi...
aku terdengar ada sedu sedan pada bicaranya..

"adik........"
"ha..."
"eh,akak...la..knp ni...???x sihat ker??"
hangat.panas.aku memegang dahinya.rupanya Allah beri aku rs nkmat pns td hy sedikit cuma.tp,di sudut yang lain,ada hmbaNya yg diuji dgn ujian yg lbh dr aku.
"akak,pns ni..dh mkn ubat belum??"
kakak tidak menjawab.cuma,dia mengemaskn lagi genggaman tangannya padaku.


"adik..boleh bimbing akk jdi baik,solehah??"
Ya Allah.rs nk gugur jantung ni dgr.mata pulak rs mcm nk bergenang.Lafaz tahmid berbicara.Subhanallah..
selama ni,aku fikir.hidayah Allah tu berkat dr usaha seseorg yg bijak pengaruhi sasaran dakwahya.tapi...lain pula jadinya.ternyata Allah jualah yg memilih hati mana yg terusik..Dia Maha Mengetahui.

"akak..kita sama2 eh..adik pun bknnya baik sgt."
"semoga nikmat hidayah ini milikmu...."
sedih...tp syukur..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...