My photo
kuala selangor, selangor, Malaysia
“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah.Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.” [Imam Hasan Al-Basri]”

Tuesday, September 6, 2011

aku.ibu....dan usrah....

emak....terima kasih.....:'(

aku punya ramai teman...
yang cantik...yang comel2 mcm baby....yang biasa2...dan yang luar biasa pun ada....:D
teman..kawan...rakan...sahabat...
orang yang sama,tetapi makna yang berbeza...
nak dipendekkan cerita..
..kisahnya bermula di sini...
kisah bagaimana seorang hamba Allah yang tidak kenal  dan MUNGKIN tidak tahu apa itu usrah.....
mungkin jua bukan kisahnya sahaja,tetapi
KISAH KITA....

kisah 1~
"Eh....Harraz,kau nak gi mana ni..??"soal Nurul,selaku teman sebiliknya di matrikulasi.
"Az nak pergi jumpa akak usrah Nurul...ada usrah dekat surau blok ni.Nurul nak ikut??"jawab Harraz seolah memujuk sahabat sebiliknya itu untuk bersamanya dalam satu halaqah ilmu..
"Hmmm...xpelah Az..aku ada tutorial maths yang x siap lagi ni..esok nak hantar...takut x sempat pulak..malam nanti,bila kita start al-mulk sama2,ko kongsilah ilmu dari usrah kau tu yer..huhuhu..sharing kan is caring..."Nurul berlalu pergi ke meja belajarnya sambil mengambil buku tutorial.Nurul seorang yang bijak.Dia selalu membantu Harraz dalam subjek matematik.Dia mengambil ipodnya lalu mendengar muzik kegemarannya.Lagu2 indonesia..

Harraz tersenyum di tepi katil sambil memakai stoking dan sarung lengannya.Simple.Berbaju T-shirt muslimah dan berseluar slack serta memakai tudung labuh warna pink cair.Al-quran di atas almari dicapai.

Pintu bilik dibuka...Harraz pergi meninggalkan Nurul dengan secebis senyuman manis.Nurul membalas senyumannya itu.Senyuman nya itu bukan senyuman kosong,tetapi senyuman cinta yang diiringi dengan doa..

"semoga Allah membuka hatimu sahabatku..amin"
Harraz mencapai kasutnya.."Harraz!!"
Harraz terkejut.Hampir sahaja Al-quran di tangannya jatuh ke lantai.
"Harraz.......cantik kau hari ni..nak gi mana??ada meeting dekat surau ke?haaa....nak jumpa tok syeikh ko la tu....ko jangan Az..aku dah cop dia tau..walaupun dia tu ketua kau.."sergah Qaseh yang baru sahaja keluar dari tandas.

"Qaseh....Az cubit karang baru tahu..Az tahu lah syeikh farhan tu Qaseh punya...Az ni orang tengah je...xde masa la nak jumpa dia...asal jumpa time meeting je ada je yang tarik muka...malas nak layan.."

"eh yeke...bukan ke tok syeikh tu minat kat ko..siap call malam2 bangun tahajjud lagi.haaaa,kantoi..hihihi...sorry la Az.aku suka sakat ko dengan farhan tu....sweeet...."

"malas nak tahu........Az nak gi usrah ni...nak ikut??jomlah qaseh...jomlah....please....
"aku x ready lagi la Az..aku malu...later2 la..bila aku rasa nak gi..aku gi....k...."
Harraz menarik muka..dia buat2 membetulkan tudungnya.merajuk mungkin.

"az....bukan aku xnk...aku x ready lagi....aku memang nak....tapi,aku belum kuat..doakan aku ye..."
"doaku milikmu sahabat.....ehem,nak peluk sikit boleh...."

"ish...xnk la....x malu..aku x biasa la...k....daaaa...."

"Qaseh....!!xnk kawan!!"
"xnk kawan sudah....booooo...."
senyuman nakal jelas terpancar dari wajah Qaseh....

Berbunga hati Harraz...dua orang sahabatnya itu kini menjadi amanahnya..amanah untuk membawa mereka kepada cinta Allah..namun dia tahu...dia bukan sapa2...Allah lah pemilik hati insan...dia tidak berupaya untuk memberi hidayah kepada orang sekelilingnya.....





2 comments:

Anonymous said...

secara keseluruhannya cerpen ini menarik lagi2 mengunakan nama sendri(dua pulak tu..huhu)...dan ya...ku pernah mengalami situasi zaman dahalu dimana aku pernah bercinta.ya sangat indah..ko bayang la nur..kami saling kejut tahajud sama2..siap berlumba agi hapal quran..tapi kami silap...tiada istilah couple islamik setelah bernikah....

~Ismiey Nur~ said...

betul 2...
tiada istilah couple melainkan selepas akad...secara keseluruhannya,kisah ini amat rapat dgn ana..kisah benar..lbh kurg 70-80% kebenarannya...
insyaAllah,smga Allah redha utk cerpen ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...